Wycieczka Kąśna Dolna, Bochnia, Tarnów 10.09.2017r

Nie minął jeszcze tydzień, a my już byliśmy na kolejnej wyciecze do Kąśnej Dolnej, Bochni i Tarnowa. Tym razem sponsorowaną po raz drugi przez Stowarzyszenie PROREW, w ramach projektu Energia i Witalność.

Głównym jej punktem był koncert kwartetu smyczkowego Grupa MoCatra w Kąśnej Dolnej. Odwiedzamy Centrum Paderewskiego powtórnie, poprzednio, rok temu dla przypomnienia, byliśmy na koncercie skrzypcowym Vadima Brodskiego.

Wcześniej, przed koncertem, jeszcze raz mogliśmy się inhalować i zwiedzać Kopalnię Soli w Bochni, niektórzy z nas byli w niej pierwszy raz. Poszliśmy jeszcze w Bochni do Muzeum Motyli, zjedliśmy w mieście obiad i dalej pojechaliśmy do Tarnowa,.

Tu kolejną, zapewnioną atrakcją było zwiedzanie miasta Tarnowa z przewodnikiem. Pan Janusz, przewodnik okazał się bardzo dowcipnym, pełnym energii i pasji człowiekiem.

Niezwykle barwnie opowiadał i pokazywał historyczne punkty miasta: Seminarium Duchowne, kościół Księży Filipinów, prawie 500- letnie liceum im.K.Brodzińskiego, ulicę Wałową ze szczątkami starego muru obronnego, Zaułek Łokietka, Plac Sobieskiego. Tu nawiązanie do naszej poprzedniej wycieczki do Lwowa, bo w Tarnowie, na Placu stoi replika tramwaju, który świadczy o tym, że Tarnów był trzecim miastem po Lwowie i Krakowie, gdzie jeździły pierwsze tramwaje. Wszystkie tarnowskie tramwaje trafiły do Lwowa. Niemcy w 1942 roku zlikwidowali tory, by udostępnić ulice dla swojego wojska. We Lwowie natomiast stoi tramwaj wyprodukowany w Sanoku.

Byliśmy jeszcze na Rynku z renesansowym Ratuszem, obejrzeliśmy widok na Górę św. Marcina i w oddali Karpaty, przy pomniku Józefa Bema, przy budynku skąd wywieziono 728 Polaków do obozu w Auschwitz (przeżyło wojnę 296). Zwiedziliśmy dzielnicę żydowską, gdzie po II wojnie światowej pozostał jedynie fragment po pięknej XIX wiecznej synagodze – Bima, dla Żydów najświętsze miejsce, gdzie trzymane były zwoje Tory. Miejsce obowiązkowe dla wycieczek z Izraela. Doszliśmy do Placu Katedralnego z pierwszym cywilnym pomnikiem Jana Pawła II z 1981r., który to plac był przed wiekami cmentarzem i za czasów Franciszka I cesarza Austrii w 1782 r przeniesiony za miasto. Jest starszym cmentarzem od warszawskich Powązek, cmentarza na Rosie w Wilnie, czy Łyczakowskiego we Lwowie. Zwiedzanie Tarnowa zakończyliśmy objazdem części miasta z przewodnikiem, po czym obraliśmy kierunek na Kąśną Dolną do Pałacu Paderewskiego, na spotkanie z muzyką..
Na koncercie mogliśmy odsapnąć po całym prawie dniu zwiedzania, przy pełnym dowcipu i humoru występie Grupy MoCarta.

Dzień zakończyliśmy kolacją w restauracji i pełni wrażeń wróciliśmy do Połańca.
Dziękujemy sponsorom za tak profesjonalnie zorganizowaną, kolejną naszą wycieczkę.